Chór Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Chór
fot. Grzesiek Mart

Chór

Zespół rozpoczął profesjonalną działalność artystyczną w 1953 roku pod kierunkiem Zbigniewa Soi. Kolejnymi kierownikami byli: Roman Kuklewicz (1955­-71), Józef Bok (1971-­74), Antoni Szaliński (1974­-78), Henryk Wojnarowski (1978-­2016). W styczniu 2017 roku kierownictwo objął Bartosz Michałowski.

Głównym nurtem działalności artystycznej Chóru Filharmonii Narodowej jest udział w koncertach symfonicznych i oratoryjnych z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz a cappella na macierzystej estradzie. Chór występuje tu wielokrotnie w każdym sezonie, regularnie bierze udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz w Międzynarodowym Festiwalu „Wratislavia Cantans”.

Zespół prowadzi intensywną działalność artystyczną na arenie międzynarodowej. Koncertował w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Islandii, Izraelu, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Turcji, na Litwie, Łotwie, we Francji i Włoszech, a w maju 2015 roku wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej brał udział w tournée koncertowym po Wielkiej Brytanii. Zapraszany jest również na wspólne koncerty przez takie orkiestry, jak Berliner Philharmoniker, Münchner Philharmoniker, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Bamberger Symphoniker, orkiestry symfoniczne w Tel Awiwie i Jerozolimie, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Orchestre Symphonique de la Monnaie w Brukseli, Orchestra Sinfonica Siciliana w Palermo, Orchestra del Teatro alla Scala w Mediolanie.

Pierwszy występ Chóru na scenie operowej zaowocował kolejnymi zaproszeniami: do Mediolanu – La Scala (1989 – Oberon Webera, 1990 – Fidelio Beethovena), Wenecji – La Fenice (1986 – Żywot rozpustnika Strawińskiego, 1987 – Czarodziejski flet Mozarta), Paryża (1989 – Fidelio Beethovena), Palermo (1992 – Król Roger Szymanowskiego, 1993 – Król Edyp Strawińskiego, Antygona Honeggera) oraz Pesaro (1994 – Włoszka w Algierze Rossiniego). W latach 1988, 1990 i 2001 Chór brał udział w uroczystych koncertach organizowanych dla Jana Pawła II w Watykanie.

Zespołem dyrygowali wybitni polscy i zagraniczni mistrzowie batuty oraz kompozytorzy – Moshe Atzmon, Gary Bertini, Andrzej Boreyko, Sergiu Comissiona, Henryk Czyż, Charles Dutoit, Vladimir Fedoseyev, sir Charles Groves, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Helmut Koch, Witold Lutosławski, Lorin Maazel, Jerzy Maksymiuk, Igor Markevitch, Andrzej Markowski, Kurt Masur, Zubin Mehta, Grzegorz Nowak, Seiji Ozawa, Krzysztof Penderecki, Zoltán Peskó, sir Simon Rattle, Helmuth Rilling, Wolfgang Rennert, Ljubomir Romansky, Witold Rowicki, Hanns-Martin Schneidt, Jerzy Semkow, David Shallon, Giuseppe Sinopoli, Stanisław  Skrowaczewski, Leopold Stokowski, Igor Strawiński, Tadeusz Strugała, Stanisław Wisłocki, Antoni Wit i Bohdan Wodiczko.

Ogromny repertuar Chóru Filharmonii Narodowej obejmuje ponad 400 dzieł oratoryjnych i utworów a cappella różnych epok – od średniowiecza do współczesności. Szczególne miejsce zajmuje w nim muzyka polska, a zwłaszcza twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Zespół wykonuje i nagrywa wszystkie jego dzieła oratoryjne i a cappella. W lutym 2017 roku pierwsza płyta z cyklu Penderecki conducts Penderecki (Dies illa, Psalmy Dawida i Hymny do św. Daniiła i Wojciecha) otrzymała prestiżową nagrodę Grammy w kategorii Best Choral Performance. Pięć wcześniejszych nagrań uzyskało nominacje do tej nagrody: Pasja według św. Łukasza (dwukrotnie, 1991 – pod dyrekcją kompozytora, 2004 – pod dyrekcją Antoniego Wita), Polskie Requiem (2005), VII Symfonia „Siedem bram Jerozolimy” (2007), Jutrznia (2009). Nominowano także płytę z dziełami Karola Szymanowskiego Stabat Mater, Demeter i Veni Creator (2008). Nagranie Polskiego Requiem otrzymało też Record Academy Award 2005 (przyznawaną przez japoński magazyn „Record Geijutsu”). W kwietniu 2009 roku pierwszą płytę z mszami Stanisława Moniuszki (DUX) nagrodzono Fryderykiem w kategorii Album Roku – Muzyka Chóralna i Oratoryjna.

W maju 2010 roku druga płyta została wyróżniona przez francuską Académie du Disque Lyrique Złotym Orfeuszem – Arturo Toscanini w kategorii Najlepsza inicjatywa fonograficzna, za jaką uznano promocję twórczości Stanisława Moniuszki. Obie płyty stanowią jedyne na rynku światowym nagranie wszystkich mszy Kompozytora. W marcu 2011 roku Chór otrzymał statuetkę Fryderyk za pochodzące z 1989 roku nagranie Requiem. Missa pro defunctis Romana Maciejewskiego, wydane ponownie w nowej szacie graficznej w 2010 roku z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora. Kolejne dwa Fryderyki Zespół otrzymał za nagrania dzieł Karola Szymanowskiego: w 2018 roku – za album z Litanią do Maryi Panny, Stabat Mater i III Symfonią „Pieśń o nocy” (wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka), a w 2020 roku – za nagranie opery Hagith (wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Michała Klauzy). W 2018 roku wziął udział w nagraniu monumentalnego zbioru 100 na 100. Muzyczne dekady wolności, opublikowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, prezentującego 100 dzieł polskich kompozytorów z lat 1918–2019. Zespół zarejestrował dzieła Romana Padlewskiego, Juliusza Łuciuka i Romualda Twardowskiego, a do kolekcji dołączono wcześniejsze nagrania utworów Szymanowskiego (cały zbiór również uhonorowano Fryderykiem w roku 2020).

W dorobku płytowym Chóru znajdują się także kolędy (nagranie DVD oraz CD) oraz m.in. Mesjasz, Izrael w Egipcie i Juda Machabeusz Händla, Requiem Mozarta, Fidelio i IX Symfonia Beethovena, Requiem Verdiego, Potępienie Fausta Berlioza, Te Deum Brucknera, Pasja Elsnera, VIII Symfonia Mahlera, Litanie ostrobramskie Moniuszki, Msze Maklakiewicza, Sceny z „Fausta” Goethego Schumanna, Norma Belliniego, Holender tułacz Wagnera, Missa pro pace Kilara, Ein deutches Requiem Brahmsa, Requiem Dvořáka i VIII Symfonia „Kwiaty polskie” Wajnberga.

 

[2022]

Skład Chóru Filharmonii Narodowej
Szukaj wykonawcy
Bienias
Katarzyna Bienias
Bozik
Urszula Bozik
Czarkowska
Marta Czarkowska
Dobrowolska
Magdalena Dobrowolska
Dobrzyńska-Krysiak
Monika Dobrzyńska-Krysiak
Dudzińska
Joanna Dudzińska
Gala
Alicja Gala
Jasińska
Anna Jasińska
Jaskowska
Kinga Jaskowska
Jedynak-Obłoza
Justyna Jedynak-Obłoza
Kalisz-Kędziorek
Katarzyna Kalisz-Kędziorek
Kraska
Michalina Kraska
Miłkowska-Cieśla
Małgorzata Miłkowska-Cieśla
Mularczyk
Marta Mularczyk
Muszyńska
Maria Muszyńska
Poškute-Królak
Inga Poškute-Królak
Schabowska
Magdalena Schabowska
Sikora
Eliza Sikora
Sikorska
Sylwia Sikorska
Smorga
Alina Smorga
Suwannarit
Samitra Suwannarit
Szczerbaczewicz
Barbara Szczerbaczewicz
Bartnik
Jadwiga Bartnik
Cesarczyk
Grażyna Cesarczyk
Dąbrowska
Beata Dąbrowska
Dobber-Sienkiewicz
Brygida Dobber-Sienkiewicz
Fijałkowska
Anna Fijałkowska
Filipczak
Dorota Filipczak
Gontarz
Joanna Gontarz
Hennig-Pochwat
Małgorzata Hennig-Pochwat
Jadczak
Marzanna Jadczak
Janiec
Olga Janiec
Jankowska
Martyna Jankowska
Kaczyńska-Lechnio
Jolanta Kaczyńska-Lechnio
Kozłowska
Anna Kozłowska
Kozłowska
Zuzanna Kozłowska
Krawczuk
Anna Krawczuk
Kuls-Ferreira
Diana Kuls-Ferreira
Matuszewska
Ewa Matuszewska
Mieczkowska
Ewa Mieczkowska
Rodowicz
Urszula Rodowicz
Spodniewska-Szyndler
Małgorzata Spodniewska-Szyndler
Stawarz
Anna Stawarz
Wiktorzak
Marta Wiktorzak
Cyciura
Mariusz Cyciura
Jaskowski
Marcin Jaskowski
Kołbuk
Wojciech Kołbuk
Kutysz
Henryk Kutysz
Latek
Mariusz Latek
Lawrence
Robert Lawrence
Malec
Arkadiusz Malec
Marusiak
Andrzej Marusiak
Miroszczuk
Adam Miroszczuk
Nowak
Bartosz Nowak
Szemraj
Kacper Szemraj
Szwajkowski
Marek Szwajkowski
Tupczyński
Zbigniew Tupczyński
Warmijak
Tomasz Warmijak
Wiśniewski
Grzegorz Wiśniewski
Wiśniewski
Tadeusz Wiśniewski
Woźniak
Daniel Woźniak
Zwoliński
Emil Zwoliński
Żebrowski
Damian Żebrowski
Chalimoniuk
Krzysztof Chalimoniuk
Daglis
Stanisław Daglis
Golec
Dariusz Golec
Grabski
Mirosław Grabski
Gunerka
Sebastian Gunerka
Kaczyński
Adam Kaczyński
Kondraciuk
Miłosz Kondraciuk
Kozłowski
Andrzej Kozłowski
Kozłowski
Bogumił Kozłowski
Matuszak
Krzysztof Matuszak
Parczała
Marian Parczała
Stawarski
Piotr Stawarski
Wawreczko
Roman Wawreczko
Widlarz
Piotr Widlarz
Wota
Marek Wota
Żywczok
Przemysław Żywczok
Pustoła
Ariadna Pustoła
Wilczyńska
Ewa Wilczyńska
Golec
Dariusz Golec
Gudowski
Marek Gudowski
Marek Gudowski
Wawreczko
Roman Wawreczko
Zamknij

Adam Sławiński

Swoją przygodę z muzyką rozpoczął w wieku 5 lat, w warszawskim chórze chłopięcym Lutnia. Szkołę podstawową ukończył w klasie altówki, szkołę II stopnia w klasie fortepianu rozrywkowego. Studiował muzykologię na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz dyrygenturę chóralną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Współpracuje z wieloma krajowymi chórami i zespołami wokalnymi. Jako chórzysta oraz solista zaśpiewał kilkaset koncertów i nagrał kilkadziesiąt płyt. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, śpiewając tenorem altowym. Jego głos można usłyszeć m.in. na płycie Mikołaj Zieleński: Rosarium Virginis Mariae zespołu muzyki dawnej La Tempesta, filmie dokumentalnym Zieleński: dyskretny urok polichóralności oraz na pierwszym polskim studyjnym nagraniu oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händla, na którym zaśpiewał m.in. arię Thou shalt break them.

Od 15 lat jest artystą chóru Filharmonii Narodowej, z którym nagrał płytę Penderecki conducts Penderecki uhonorowaną w 2017 roku nagrodą Grammy w kategorii „Muzyka chóralna”.

 

[2022]