Koncert kameralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kameralny
Berlin Piano Trio, fot. Kinga Karpati

Cieszący się międzynarodową renomą zespół Berlin Piano Trio, założony w 2004 roku, swoim charyzmatycznym stylem i ciepłym brzmieniem ujmuje zarówno publiczność, jak i prasę.

W 2007 roku Berlin Piano Trio zdobyło I nagrodę oraz interdyscyplinarne Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie, powołanego z inicjatywy Krzysztofa Pendereckiego. W tym samym roku zespół otrzymał I nagrodę oraz nagrodę publiczności na Europejskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Karlsruhe, a w 2009 roku prestiżową Prix Marguerite Dütschler na konkursie Sommets Musicaux de Gstaad w Szwajcarii. W roku 2010 zespół zajął III miejsce (I i II nagrody nie przyznano) w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Josepha Haydna w Wiedniu, na którym został także uhonorowany nagrodą publiczności ufundowaną przez Fundację Esterházy.

Muzycy Berlin Piano Trio studiowali kameralistykę w klasie Markusa Beckera w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. W 2007 roku zespół został członkiem cieszącej się renomą European Chamber Music Academy, która promuje czołowe kwartety smyczkowe i tria fortepianowe na arenie międzynarodowej.

Dzięki przynależności do ECMA zespół mógł kształcić się pod kierunkiem wybitnych kameralistów i osobowości artystycznych, takich jak Hatto Beyerle (Alban Berg Quartett), Shmuel Ashkenasi (Vermeer Quartet), Peter Cropper (Lindsay String Quartet), Eckart Heiligers (Trio Jean Paul), Avedis Kouyoumdjian, Anner Bylsma i Ferenc Rados.

Poza działalnością na polu muzyki kameralnej artyści Berlin Piano Trio są wykładowcami akademickimi, regularnie zapraszanymi do prowadzenia kursów mistrzowskich.
 

Podczas koncertu kameralnego w Filharmonii Narodowej Krzysztof (koncertmistrz Berliner Philharmoniker) i Katarzyna Polonek wraz z Nikolausem Resą zaprezentują dzieła o szczególnej wadze, powiązane na rożne sposoby z dawnymi terenami cesarstwa Habsburgow: „Cygańskie” Trio G-dur Josepha Haydna oraz zainspirowane wschodniosłowiańską ludowością IV Trio fortepianowe e-moll „Dumki” Antonína Dvořáka, którym słynny czeski kompozytor pożegnał się ze swoimi krajanami przed wyjazdem do Stanów Zjednoczonych u progu XX wieku.

Jan Lech