Judith Chemla
Francuska aktorka, znana m.in. z filmów Camille powtarza rok (2012), Historia pewnego życia (2016) i Les enfants de boheme (2021).
Judith Chemla zaczęła rozwijać pasję do aktorstwa w szkole średniej pod kierunkiem Emmanuela Demarcy-Moty. Później uczęszczała na zajęcia Bruno Wacreniera w Conservatoire du 5e arrondissement, uczyła się u Cécile Grandin w Conservatoire a Rayonnement Départemental de Bourg-la-Reine/Sceaux, a następnie wstąpiła do Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique w Paryżu, które ukończyła w 2007 roku. Po skończeniu studiów została zaproszona przez Muriel Mayette, pełniącą funkcję administratrice générale Comédie-Française, do zadebiutowania na deskach teatru rolą Celimeny w sztuce Mizantrop Moliera w reżyserii Lukasa Hemleba w sezonie 2007/2008. Z Comédie-Française była związana w latach 2007–2009.
W tym samym czasie rozpoczęła karierę filmową, pracując z takimi reżyserami, jak James Huth, Pierre Schoeller, Jean-Michel Ribes, Bertrand Tavernier, Pierre Salvadori, Thierry Jousse, Noémie Lvovsky, André Téchiné, Stéphane Brizé, Éric Toledano i Olivier Nakache, Mia Hansen-Løve, Olivier Dahan oraz Yvan Attal.
W 2015 roku zadebiutowała jako reżyserka recitalu muzycznego Crack in the Sky, do którego napisała część tekstów i skomponowała muzykę niektórych wykonywanych przez siebie piosenek. Jest także autorką sztuki Tue-Tête, w której zagrała główną rolę. Spektakl miał swoją premierę w 2010 roku w Théâtre Vidy-Lausanne, a następnie został powtórzony w Théâtre des Bouffes du Nord.
Aktorka w dzieciństwie otrzymała wykształcenie muzyczne – początkowo uczyła się gry na fortepianie, a od 7 do 14 roku życia gry na skrzypcach. Kształciła się również w zakresie śpiewu. Wykonała rolę Dydony w spektaklu The Deceitful Crocodile w reżyserii Samuela Achache i Jeanne Candel (2014, adaptacja opery Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella) i Violetty w Traviacie Giuseppe Verdiego w adaptacji Benjamina Lazara (2016). 10 kwietnia 2020 roku, podczas wyjątkowych obchodów Wielkiego Piątku w trakcie lockdownu, recytowała poezję i zaśpiewała a cappella Ave Maria Franza Schuberta w katedrze Notre-Dame, która była zamknięta od czasu pożaru w 2019 roku.
[2024]