Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Maxime Pascal, fot. Nieto

Obudzenie się pogodnych uczuć z chwilą przybycia na wieś – tak brzmi tytuł pierwszej części (Allegro non troppo) VI Symfonii Ludwiga van Beethovena. Jak wynika z listów do wydawcy Breitkopf & Härtel z 1808 roku, kompozytor miał poważne wątpliwości, czy należy poszczególne ogniwa dzieła opatrywać nazwami zawierającymi tak jednoznaczne sugestie malarskie. Ostatecznie nie tylko zachował je, ale uznał za konieczne przy tytule dzieła Symfonia Pastoralna, czyli wspomnienie życia na wsi zamieścić w nawiasie zastrzeżenie: Raczej wyraz uczuć niż malarstwo. Radość i afirmatywny stosunek kompozytora do natury – szelest liści, szmer strumyków, głosy ptaków, grzmoty piorunów z deszczem przełożone na dźwięki w tym programowym dziele – do dziś nie pozostawiają nikogo obojętnym, zachwycając swym głębokim związkiem z przyrodą.

Sztuka poetycka Persefona André Gide’a, napisana w duchu francuskiego parnasizmu, oparta jest na temacie zaczerpniętym z homeryckiego Hymnu do Demeter. Tekst noblisty zwrócił uwagę słynnej tancerki Idy Rubinstein, która zaproponowała Igorowi Strawińskiemu skomponowanie do niego muzyki. Z planowanego „baletu symfonicznego” zrodził się gatunek łączący taniec, pantomimę, śpiew i recytację w orkiestrowej oprawie. Jego prapremiera odbyła się bez większego echa na scenie Opery Paryskiej 30 kwietnia 1934 roku. Wiele lat później melodramatem Strawińskiego zainteresowało się wielu choreografów, m.in. Frederick Ashton, George Balanchine, Janine Charrat, Martha Graham, a w 2012 roku Peter Sellars wyreżyserował spektakl na scenie Teatro Real w Madrycie. Dzisiaj dzieło wykonywane jest nierzadko w wersji koncertowej, w której po raz pierwszy zespoły Filharmonii Narodowej z udziałem uznanych artystów i chóru dziecięcego Artos zaprezentują na naszej scenie.

 

Judith Chemla wykona partię Persefony w utworze Strawińskiego w zastępstwie Mariny Hands.

Na koncert zaprasza Sponsor Roku Filharmonii Narodowej – TAVEX
Tavex
Zamknij

Bartosz Michałowski

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie, m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii.

Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego. Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022. Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Opus 966” oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chórem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Zoltána Kodálya i Aleksandra Grieczaninowa, Petite messe solennelle Gioachina Rossiniego (nagranie otrzymało nominację do ICMA), Mszę „Koronacyjną” i Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta, oratoria Paulus Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Mesjasz Georga Friedricha Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Ludwiga van Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Stanisława Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina pod dyrekcją Michaiła Jurowskiego (zarejestrowanej w 2018 roku), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno- instrumentalnych Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

W kwietniu 2024 roku Chór Filharmonii Narodowej pod jego dyrekcją nagrał nową płytę – Paweł Łukaszewski. The Adoration.

Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ma stopień doktora).
 

[2024]