Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Maxime Pascal, fot. Nieto

Obudzenie się pogodnych uczuć z chwilą przybycia na wieś – tak brzmi tytuł pierwszej części (Allegro non troppo) VI Symfonii Ludwiga van Beethovena. Jak wynika z listów do wydawcy Breitkopf & Härtel z 1808 roku, kompozytor miał poważne wątpliwości, czy należy poszczególne ogniwa dzieła opatrywać nazwami zawierającymi tak jednoznaczne sugestie malarskie. Ostatecznie nie tylko zachował je, ale uznał za konieczne przy tytule dzieła Symfonia Pastoralna, czyli wspomnienie życia na wsi zamieścić w nawiasie zastrzeżenie: Raczej wyraz uczuć niż malarstwo. Radość i afirmatywny stosunek kompozytora do natury – szelest liści, szmer strumyków, głosy ptaków, grzmoty piorunów z deszczem przełożone na dźwięki w tym programowym dziele – do dziś nie pozostawiają nikogo obojętnym, zachwycając swym głębokim związkiem z przyrodą.

Sztuka poetycka Persefona André Gide’a, napisana w duchu francuskiego parnasizmu, oparta jest na temacie zaczerpniętym z homeryckiego Hymnu do Demeter. Tekst noblisty zwrócił uwagę słynnej tancerki Idy Rubinstein, która zaproponowała Igorowi Strawińskiemu skomponowanie do niego muzyki. Z planowanego „baletu symfonicznego” zrodził się gatunek łączący taniec, pantomimę, śpiew i recytację w orkiestrowej oprawie. Jego prapremiera odbyła się bez większego echa na scenie Opery Paryskiej 30 kwietnia 1934 roku. Wiele lat później melodramatem Strawińskiego zainteresowało się wielu choreografów, m.in. Frederick Ashton, George Balanchine, Janine Charrat, Martha Graham, a w 2012 roku Peter Sellars wyreżyserował spektakl na scenie Teatro Real w Madrycie. Dzisiaj dzieło wykonywane jest nierzadko w wersji koncertowej, w której po raz pierwszy zespoły Filharmonii Narodowej z udziałem uznanych artystów i chóru dziecięcego Artos zaprezentują na naszej scenie.

 

Judith Chemla wykona partię Persefony w utworze Strawińskiego w zastępstwie Mariny Hands.

Na koncert zaprasza Sponsor Roku Filharmonii Narodowej – TAVEX
Tavex
Zamknij

Maxime Pascal

Pasjonat muzyki francuskiej, dwudziestowiecznej i najnowszej, które stanowią fundament jego działalności artystycznej. Na polu muzyki operowej zaowocowało to m.in. współpracą przy tworzeniu opery Ti vedo, ti sento, mi perdo Salvatore’a Sciarrina (2017), wystawionej w Teatro alla Scala, a następnie w Staatsoper Berlin. W 2019 roku Maxime Pascal poprowadził Quartett Luki Francesconiego w Teatro alla Scala, a latem 2023 roku zadebiutował na Festiwalu w Aix-en-Provence, gdzie wraz z grupą Le Balcon przedstawił wyczekiwaną inscenizację Opery za trzy grosze Bertolta Brechta. Inne operowe wydarzenia ostatnich sezonów obejmują wykonanie Lulu Albana Berga podczas Wiener Festwoche, a także Pasji greckiej Bohuslava Martinů na Salzburger Festspiele.

Jako dyrygent operowy Maxime Pascal zgłębia również swoje francuskie dziedzictwo, wielokrotnie współpracując z Opéra de Paris przy wystawianiu takich dzieł, jak Dafnis i Chloe, Bolero czy Godzina hiszpańska Maurice’a Ravela. Poprowadził również Peleasa i Melizandę Claude’a Debussy’ego w Malmö Opera w 2016 roku, a trzy lata później zadebiutował na BBC Proms dyrygując orkiestrą Hallé w Dzieciństwie Chrystusa Hectora Berlioza.

Jest członkiem-założycielem interdyscyplinarnej grupy artystycznej Le Balcon, która wykonuje różnorodny repertuar, integrując muzykę z zaawansowanymi systemami dźwiękowymi i oświetleniowymi i dostarczając fascynujących przeżyć muzycznych. Dotychczasowe projekty zespołu obejmowały m.in. inscenizację Benjamina Lazara Ariadny na Naxos Richarda Straussa i spektakl wideo oparty na Pierrot Lunaire Arnolda Schönberga, stworzony przez kolumbijskiego artystę Nieto. Wystawienie Donnerstag aus Licht Karlheinza Stockhausena w londyńskim Southbank Centre w 2019 roku zaowocowało siedmioletnią współpracą z Philharmonie de Paris, w ramach której zespół wykona cały cykl Licht Stockhausena, wystawiając jedną operę rocznie. Oprócz zaangażowania na polu muzyki operowej, Maxime Pascal ugruntowuje swoją pozycję jako wiodący dyrygent muzyki symfonicznej. Do najważniejszych wydarzeń sezonu 2023/2024 można zaliczyć debiut z Le Balcon na George Enescu Festival (Święty Franciszek z Asyżu Oliviera Messiaena) oraz występy z hr-Sinfonieorchester Frankfurt, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia i skrzypaczką Patricią Kopatchinskają.

W 2011 roku Maxime Pascal otrzymał nagrodę muzyczną Fondation Simone et Cino Del Duca, przyznawaną przez Akademię Sztuk Pięknych przy Instytucie Francuskim. Był również pierwszym Francuzem, który zdobył Nestlé and Salzburg Festival Young Conductors Award (2014).

 

[2024]