Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Maxime Pascal, fot. Nieto

Obudzenie się pogodnych uczuć z chwilą przybycia na wieś – tak brzmi tytuł pierwszej części (Allegro non troppo) VI Symfonii Ludwiga van Beethovena. Jak wynika z listów do wydawcy Breitkopf & Härtel z 1808 roku, kompozytor miał poważne wątpliwości, czy należy poszczególne ogniwa dzieła opatrywać nazwami zawierającymi tak jednoznaczne sugestie malarskie. Ostatecznie nie tylko zachował je, ale uznał za konieczne przy tytule dzieła Symfonia Pastoralna, czyli wspomnienie życia na wsi zamieścić w nawiasie zastrzeżenie: Raczej wyraz uczuć niż malarstwo. Radość i afirmatywny stosunek kompozytora do natury – szelest liści, szmer strumyków, głosy ptaków, grzmoty piorunów z deszczem przełożone na dźwięki w tym programowym dziele – do dziś nie pozostawiają nikogo obojętnym, zachwycając swym głębokim związkiem z przyrodą.

Sztuka poetycka Persefona André Gide’a, napisana w duchu francuskiego parnasizmu, oparta jest na temacie zaczerpniętym z homeryckiego Hymnu do Demeter. Tekst noblisty zwrócił uwagę słynnej tancerki Idy Rubinstein, która zaproponowała Igorowi Strawińskiemu skomponowanie do niego muzyki. Z planowanego „baletu symfonicznego” zrodził się gatunek łączący taniec, pantomimę, śpiew i recytację w orkiestrowej oprawie. Jego prapremiera odbyła się bez większego echa na scenie Opery Paryskiej 30 kwietnia 1934 roku. Wiele lat później melodramatem Strawińskiego zainteresowało się wielu choreografów, m.in. Frederick Ashton, George Balanchine, Janine Charrat, Martha Graham, a w 2012 roku Peter Sellars wyreżyserował spektakl na scenie Teatro Real w Madrycie. Dzisiaj dzieło wykonywane jest nierzadko w wersji koncertowej, w której po raz pierwszy zespoły Filharmonii Narodowej z udziałem uznanych artystów i chóru dziecięcego Artos zaprezentują na naszej scenie.

 

Judith Chemla wykona partię Persefony w utworze Strawińskiego w zastępstwie Mariny Hands.

Na koncert zaprasza Sponsor Roku Filharmonii Narodowej – TAVEX
Tavex
Zamknij

Andrew Staples

Artysta wszechstronny, łączący napięty grafik śpiewaka operowego i koncertowego z karierą reżysera filmowego i scenicznego oraz fotografa.

Jako wybitny tenor, Andrew Staples współpracował z takimi dyrygentami, jak sir Simon Rattle, Daniel Harding, Emmanuelle Haim, Elim Chan, Gustavo Dudamel, Esa-Pekka Salonen czy Yannick Nézet-Séguin, oraz orkiestrami, m.in. Berliner Philharmoniker, Swedish Radio Symphony Orchestra, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Orchestre de Paris, Les Siecles, London Symphony Orchestra, New York Philharmonic, Los Angeles Philharmonic i San Francisco Symphony.

W Royal Opera House w Covent Garden zadebiutował jako Jaquino w Fideliu Ludwiga van Beethovena, a następnie wystąpił w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta, Katii Kabanowej Leoša Janáčka oraz Capricciu i Salome Richarda Straussa. W 2022 roku zadebiutował jako główny bohater w Peterze Grimesie Benjamina Brittena w Teatro La Fenice w Wenecji, a w Staatsoper Berlin jako tytułowy Idomeneo w operze Mozarta. W sezonie 2023/2024 wykonał partię Florestana w Fideliu z Los Angeles Philharmonic pod dyrekcją Gustava Dudamela oraz Bachusa w Ariadnie na Naxos R. Straussa z Budapest Festival Orchestra pod batutą Ivána Fischera.

W bieżącym sezonie Andrew Staples ma zaplanowaną europejską trasę koncertową z trzema czołowymi orkiestrami: Budapest Festival Orchestra pod dyrekcją Ivána Fischera (Ariadna na Naxos), Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks i Swedish Radio Symphony Orchestra pod batutą Daniela Hardinga (Das Lied von der Erde Gustava Mahlera). Inne zobowiązania artysty obejmują współpracę z Sinfonieorchester Basel, Wiener Symphoniker i Orchestre de chambre de Paris.

Jako reżyser filmowy i sceniczny oraz fotograf, Andrew Staples tworzy filmy muzyczne i dokumentalne. Wyreżyserował Ognistego ptaka Igora Strawińskiego dla Air France we współpracy z ARTE, Danielem Hardingiem i Orchestre Philharmonique de Radio France, a także Kwartet na koniec czasu Oliviera Messiaena z Alice Sarą Ott dla DG Stage+. Współpracuje również z Danielem Hardingiem nad serialem dokumentalnym w Guangzhou w Chinach w ramach pięcioletniego projektu Youth Music Culture The Greater Bay Area (YMCG).

 

[2024]